OPDRACHTGEVERS
01.01.1970
ROOK DOODT - voor Brandweer Amsterdam-Amstelland

Voor Brandweer Amsterdam-Amstelland maakten we een korte spot over de gevaren van rook. Omdat rook het zicht ontneemt - ook voor een camera- bedachten we dat de worsteling met rook beter verbeeld kon worden in een kamer zonder rook. De binnenstuivende rook aan het einde verraadt de situatie. Voor deze spot werkten we samen met de fantastische acteur Alexander Berson, cameraman Thomas Roebers, die samen met Niels Stomps ook de belichting deed en art-director Iris Jacobs. De voiceover is van Bob Stoop. Arnold produceerde en regisseerde de film namens Prospektor. 

01.01.1970
Alaska (research fictiefilm Tomas Kaan)

Voor getalenteerd filmmaker, oud-Prospektoriaan en bovenal goede vriend Tomas Kaan (regisseur van o.a. de prachtige jeugddocumentaire Wij zijn jongens en de fictiefilm Dagen van Gras) doet Arnold de research voor zijn eerste lange speelfilm Alaska (werktitel).

 

Synopsis: Hugo is fotograaf van etnische bevolkingsgroepen en reist hiervoor de wereld rond. In zijn woonplaats Amsterdam raakt hij gefascineerd door de beeldschone Iris. De relatie die zich vervolgens tussen hen ontwikkelt zit vol passie en lust maar hun levensstijl en visie op de wereld blijkt toch erg verschillend. 

Alaska wordt ontwikkeld in het kader van het Telefilmtraject en wordt in januari 2015 uitgezonden op NPO 3.

Regie: Tomas Kaan
Scenario: Philip Huff
Producent: Endemol

01.01.1970
Share

Voor ICMC (International Catholic Migration Mission) maakte Prospektor een korte film over hervesting van vluchtelingen in gemeente Sittard-Geleen. In de film (6 min) volgen we Qussay Aljee en zijn familie die 2 jaar geleden uit Irak naar Libanon gevlucht zijn. Vanuit daar zijn ze hervestigd naar Sittard-Geleen. Aan het woord komen verder de gemeente, vluchtelingenwerk en de wethouder. Met het Share programma wisselt ICMC kennis uit tussen Europese gemeentes over hervestiging van vluchtelingen. 

Qussay Aljee werkt o.a. als vrijwillger in een verzorgingshuis 

01.01.1970
Free Press Unlimited

In opdracht van Free Press Unlimted reisde Arnold eind april door Transnistrië, een regio in Moldavië die aansluiting zoekt bij Rusland. Op zoek naar mooie reportages. Zonder crew en zonder camera, maar wel met zijn smartphone en de StoryMaker app om het nieuws te brengen. Arnold deelde zijn uploads op 2 mei tijdens de Avond van de Persvrijheid. Arnold: "Door mijn werk in onvrije gebieden als de Noord-Kaukasus en de Koerdistannen bijvoorbeeld, weet ik hoe moeilijk het kan zijn goede berichtgeving naar buiten te brengen. Ik ben erg benieuwd hoe de Storymaker app het niveau van lokale verslaggeving in moeilijke gebieden kan verbeteren."

01.01.1970
FOTODOK Scholieren Award

Voor de FOTODOK Scholieren Award nam Eefje plaats in de jury. 

 

De FOTODOK Scholieren Award is een project en een wedstrijd voor eerstejaarsstudenten van het Grafisch Lyceum Utrecht en derdeklassers van X11 School voor Grafimedia. Met een fotodocumentaire en een verhaal brengen zij hun leven in beeld. De series van de winnaars en genomineerden van de FOTODOK Scholieren Award waren te zien op het stadhuisplein te Utrecht.  

01.01.1970
AEDES

Voor woningcooperatie Aedes maakte Prospektor de film 'Honderd jaar woningbouw'. 

 

01.01.1970
Campagne Kinderopvang gun je iedereen

Voor de Brancheorganisatie Kinderopvang ontwikkelden we de online campagne 'Kinderopvang gun je iedereen'

Kinderopvang wordt in Nederland steeds minder vanzelfsprekend met de aanhoudende bezuinigingen. Tijd voor een bewustwordingscampagne die het belang laten inzien van de Kinderopvang. Vanaf begin september 2013 voerden we een campagne die geheel op Facebook draaide. Binnen 1 week stond het aantal likes al op 10.000. Via een sympathieke payoff, identity, interessante content in de vorm van weetjes, interactie en infographics, een viral en campagnebeelden met fotografie, lukte het binnen een aantal weken om voldoende followers te genereren met een viraal bereik. De campagne had succes; door de tegengeluiden bond de politiek in en besloot om 100 miljoen 'terug te geven' aan de sector.


De overzichtsfilm van de campagne: 

 

Enkele uitingen: 

Tijdens de eindbijeenkomst van de campagne met minister Asscher werd het grote Kom op voor Kinderopvang boek overhandigd: 

Wat als er geen kinderopvang meer is? We maakten een paar ouders flink aan het schrikken met dit scenario. De meeste ouders hadden begrip voor de actie en konden zich de paniek die een gesloten kinderopvang zou betekenen goed voorstellen. 

Wat betekent kinderopvang voor je kind? Een film vanuit het kinderperspectief. 

 

Strategie en concept: Prospektor
Creatie, art direction, brand design, payoff en illustraties: Studio Jona
Content: Prospektor / Lara Aerts 
Regie & montage films: Sanne Rovers  / Studio Meester
Motion graphics: Sara Orfali
Motion graphics overzichtsfilm: Harde K
Fotografie: Léon Hendricksx / Karijn Kakebeeke 
Styling: Iris Jacobs

Facebook
Youtube




 

01.01.1970
Anne Frank Stichting - educatie films

In opdracht van de Anne Frank Stichting maakten we een vijftal films om de diverse educatieve projecten onder de aandacht te brengen. 



De films zijn hier te bekijken:
Dialoogprogramma voor de politie
Training 'Diversiteit, vrijheid en dilemma's: hoe werkt dat in uw gemeente?' 
Anti-Joodse uitlatingen: educatieve tips voor docenten
Gelijke rechten
Burgerschap

01.01.1970
Johnny Wonder / 's Heeren Loo: documentaire geestelijke gezondheidszorg

Johnny Wonder ontwikkelt een campagne voor 's Heeren Loo: een grote, landelijke organisatie (750 afdelingen) die zorg biedt aan mensen met een verstandelijke beperking. 's Heeren Loo biedt in bijna heel Nederland ondersteuning aan mensen van alle leeftijden met een lichte tot ernstige (meervoudige) verstandelijke beperking. 

In een korte documentaire (10 min) volgen we een dag uit het leven van een drietal verschillende verstandelijk gehandicapten en hun mantelzorgers en /of professionele hulpverlener. De drie hoofdpersonen tonen de diversiteit van de mensen aan wie 's Heeren Loo zorg biedt: van verschillende leeftijden met een lichte tot ernstige (meervoudige) verstandelijke beperking.  

01.01.1970
Vroeger is een ver land

In opdracht van het Koninklijk Instituut voor de Tropen reisden Arnold en fotograaf Anoek Steketee zes weken lang door Indonesië op zoek naar de wonderlijke overblijfselen van het Nederlands koloniale verleden. De tentoonstelling is te zien van 26 april 2013 t/m 1 september 2013. 

Arnold schreef hier een artikel over in Vrij Nederland, met foto's van Anoek Steketee.

 

Over de tentoonstelling

In opdracht van het Tropenmuseum maakte fotograaf Anoek Steketee een serie over een opmerkelijk fenomeen in Indonesië: plesiran tempo doeloe. Als vorm van vrijetijdsbesteding laten mannen en vrouwen, jong en oud, de koloniale tijd herleven door rollenspellen en verkleedpartijen. Mensen rijden rond op antieke fietsen, flaneren in koloniale pakken en spelen de politionele acties na.

Wordt dit gedaan vanuit een nostalgische behoefte? Komt het voort vanuit een historisch bewustzijn of is het slechts uiterlijk vertoon zonder enige betekenis?

Met foto’s, interviews en onderzoek proberen fotograaf Anoek Steketee en schrijver Arnold van Bruggen antwoord te geven op deze vragen. Anoek Steketee geeft uitleg bij 7 van haar foto's in de audiotour.

 

 

 


 

Ook Arnold en Anoek lieten zich verleiden: 

01.01.1970
PvdA spot 2013

In opdracht van de PvdA maakten we de nieuwe spot voor Zendtijd Politieke Partijen. 



In de Sterblokken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen werden korte spots met Diederik Samsom uitgezonden: 

Met een zogeheten tag-on van 5 seconden:

 

 

01.01.1970
PvdA spot over Diederik Samsom

In opdracht van de PvdA maakten we een spot voor de regionale en landelijke reclameblokken, waarin we voor aanvang van de verkiezingen in 2012 de drijfveren van Diederik Samsom in beeld wilden brengen. De spot wordt vanaf donderdag 28 juni op de landelijke en regionale zender uitgezonden. 

Regie: Mark Weistra / Arnold van Bruggen
Camera: Ferenc Lorch
Geluid: Ruud Bouma
Licht: Stamlight 
Conceptontwikkeling: Prospektor / Arnold & Eefje
Productie: Prospektor / Arnold van Bruggen & Barbara Vos 

01.01.1970
Hoe vertel je het verhaal van Anne Frank?

In opdracht van de Anne Frank Stichting ontwikkelde Prospektor een aantal films voor het PABO ondwerwijs: hoe vertel je het verhaal van Anne Frank? 
Kijk hier voor meer informatie over de lesmodule voor de PABO. 

01.01.1970
FASTNED

In opdracht van FASTNED ontwikkelt Prospektor een aantal films over elektrisch rijden en snelladen. In de eerste film wordt, met een combinatie van film en animatie, voor het voetlicht gebracht welke maatregelen er nodig zijn om een dekkend netwerk van snellaadstations (essentieel voor de doorbraak van elektrisch rijden) langs de Nederlandse snelwegen te ontwikkelen. 








01.01.1970
Lezen en schrijven met Anne Frank

Voor de nieuwe tentoonstelling van de Anne Frank Stichting maakten we de film 'Lezen en schrijven met Anne Frank.' De reizende tentoonstelling, over Anne Frank als schrijfster, is bedoeld ter bevordering van lezen en schrijven. Met de tentoonstelling en film worden jongeren van nu door Anne Frank geïnspireerd om zich (net zoals zij dat deed) te uiten met behulp van taal. Tegenwoordig hebben nog maar weinig jongeren een dagboek, communicatiemiddelen als Twitter, Facebook en Whatsapp hebben die functie grotendeels overgenomen. Voor de film werkten we samen met 15 jonge, getalenteerde acteurs. 

Regie: Eefje Blankevoort & Hanke Sjamsoedin 
Camera: Thomas Roebers
Geluid: Ruud Bouma
Montage: Eefje Blankevoort
Duur: 3.05 min 

De shoot op het Van Beuningenplein in Amsterdam Westerpark: 





 

 

 

01.01.1970
Zwartboek Asielbeleid

In opdracht van debatcentrum De Nieuwe Liefde  tekent Prospektor ism programmamaker Els van Driel verhalen op van asielzoekers die verzeild zijn geraakt in de Nederlandse vreemdelingenketen. 


Overzichtskaart van AZC's, POL's, COL's, VBL 's en vreemdelingendetentiecentra

In augustus publiceerden zij een reeks van vijf columns in het Nederlands Dagblad. In september schrijven zij in een wekelijkse blog op One World over hun ontmoetingen in Vreemdland. 

De columns in het ND: 

 










 

 

01.01.1970
Fanack.com

Voor de nieuwe informatieve website Fanack.com over het Midden-Oosten schreef Eefje het Iran dossier. 

01.01.1970
PvdA spot Lodewijk Asscher & Diederik Samsom

Voor de Partij van de Arbeid maakten we een campagnespotje waarin Lodewijk Asscher & Diederik Samsom laten zien wat hen beweegt en drijft. Het is het eerste, geheel met donaties (crowdfunding) gefinancierde campagnespotje van de PvdA Amsterdam.



01.01.1970
PvdA zendtijd politieke partijen verkiezingen 2012

Voor de Partij van de Arbeid maakten we een uitzending in de Zendtijd Politieke Partijen, waarin de top 4 van de lijst vertelt over hun idealen en inspiratie. 

Deze korte spot werd hieruit geknipt voor uitzending in reclameblokken. Deze 15 seconden spot werd gevolgd door een 'tag-on' van 5 seconden waarin de boodschap kort wordt herhaald. 

Regie: Eefje Blankevoort, Arnold van Bruggen, Mark Weistra & Michiel Meester

Camera: Rogier Timmermans & Thomas Roebers & Jaap Veldhoen

Geluid: Ruud Bouma & Gideon Bijlsma

Animaties: Sara Orfali & Manuel Rodriguez

Grading: Joppo

Productie: Prospektor

01.01.1970
PvdA spot over ombudswerk, 2012

De Partij van de Arbeid vroeg ons een spot voor de Zendtijd Politieke Partijen te maken over het ombudswerk van de partij. Dit is een typische spot voor buiten campagnetijd. De spot moest tijdloos zijn en een goed beeld geven van het lokale, 'grassroots' werk van de PvdA in afdelingen door het land. 

01.01.1970
PvdA campagnespot 2011

In opdracht van de PvdA maakte Prospektor zomer 2011 de algemene spot voor zendtijd politieke partijen 'Samen werkt beter.' 

 

01.01.1970
Clustermunitie

Op 1 augustus was het 2 jaar dat het internationale verdrag tegen clusterbommen in werking trad. In samenwerking met IKV Pax Christi maakte Prospektor twee korte films over het verdrag en de ruiming van clustermunitie in Laos. 

2 jaar internationaal verdrag tegen clusterbommen:

 

Clustermunitieruiming in Laos:

 

 

01.01.1970
Conventie van Achlum - Achmea / BKB

Op 28 mei 2011 vond in het Friese dorpje Achlum ter ere van het 200 jarig bestaan van Achmea De Conventie van Achlum plaats. Op de conventie gingen uiteenlopende opinie- en beleidsmakers met elkaar in gesprek over de uitdagingen voor Nederland rond de thema's Mobiliteit, Veiligheid, Gezondheid, Pensioen en Arbeidsparticipatie. BKB organiseerde de dag, Prospektor maakte een vijftal reportages aan de hand waarvan de discussie gevoerd werd. 

Gezondheid 

Veiligheid 

Arbeidsparticipatie

Mobiliteit

Pensioen 

 

01.01.1970
Brandweer Amsterdam

Zomer 2010 maakte Prospektor een aantal campagnefilms voor de Brandweer Amsterdam-Amstelland in het kader van de brandpreventieweken. Met het absurde filmpje 'Brand is geen grap' werd op ludieke wijze aandacht voor de brandpreventieweken gevraagd. In de films 'Wat deed jij bij brand?' werd aan de hand van interviews met overlevenden van brand de noodzaak van preventie voor het voetlicht gebracht. In de film 'Wat doe jij aan brandveiligheid?' vertellen Amsterdammers wat zij aan brandpreventie doen. 

 

Brand is geen grap 

Wat deed jij bij brand, Mila?

Wat deed jij bij brand, Wytse? 

Wat deed jij bij brand, Annemiek?

Wat doe jij bij brand? 

 

 

01.01.1970
Bond van Adverteerders

In 2009 bestond de Bond van Adverteerders 90 jaar. Voor het BvA symposium op op 1 oktober 2009 in de RAC Hallen te Den Haag maakte Prospektor drie films; een aftelleader met daarin 90 jaar reclamehistorie verpakt, een film over de geschiedenis en een film over de toekomst van reclame in Nederland. 

 

De geschiedenis van reclame 

 

De toekomst van reclame

 

Concept & productie: Eefje Blankevoort & Arnold van Bruggen. Regie: Michiel Meester. Montage & design: Sara Orfali. Camera: Rogier Timmermans.

 

Daarnaast maakte Prospektor ter ere van het jubileum 90 spotjes waarin fragmenten van oude reclames worden getoond en Nederlanders hun visie op de toekomst van reclame geven. De spotjes werden uitgezonden door de Ster, RTL en SBS en zijn ook online te bekijken. Hieronder een aantal voorbeelden. 







01.01.1970
PvdA Provinciale verkiezingen

Voor de Provinciale verkiezingen van 2011 maakte Prospektor de campagnespots voor de PvdA. Kernboodschap van de spots was: 'Na 2 maart laat dit kabinet u de rekening van de crisis betalen.'  

 



30 seconden spot 



2.50 min spot 

01.01.1970
Zorg innovatie platform / BKB

24 juni, 2009 vond in de Amsterdamse Beurs van Berlage het ZIP Event 2009: Inspiratie voor Innovatie plaats.

Een landelijke bijeenkomst waar vanuit verschillende perspectieven toekomstscenario’s voor de zorg zullen worden ontwikkeld. Campagnebureau BKB organiseerde het evenement, Prospektor maakte een drietal films; de introductiefilm waarin de Zip-leden hun visie op de problemen en de oplossingen voor de zorgsector voor het voetlicht brengen, de scenariofilm De zorg in 2025 en het verslag van de dag zelf.  

 

Zip-leden

 

Scenariofilm De zorg in 2025 

 

Verslag van de Zip dag

01.01.1970
Pvda ledenfilm

In opdracht van de Partij van de Arbeid maakte Prospektor een korte film voor en over leden. Aan het woord komen de leden Annie Roos, Salar Abbas, Frank van Vaalen, Annemarie Gevaerts, die zich elk op hun manier voor de PvdA inzetten of hebben ingezet.

01.01.1970
Observatorium

In opdracht van Cultuurformatie, een samenwerkingsverband van culturele koepels en kunstenaarsorganisaties, maakte Prospektor een aantal films voor het project Observatorium, een platform met als doel om naar de toekomst van de cultuursector te kijken. Diverse betrokkenen uit uiteenlopende hoeken van de culturele sector werden geïnterviewd over hun visie op de uitdagingen en oplossingen voor de toekomst; demografische ontwikkelingen, veranderingen in het publieke domein en consumentenontwikkelingen hebben grote gevolgen voor kunst en cultuur en omgekeerd. Welke uitdagingen zijn er voor de maatschappij? Wat kan de rol van kunst en cultuur daar bij zijn? Observatorium plaatst regelmatig een nieuw interview op de site.

Albert Verlinde

 

Daarnaast maakte Prospektor een promotiefilm voor en impressie van de lancering van Observatorium op de s.s. Rotterdam.  

Promotiefilm

Impressie van de lancering van Observatorium op de s.s. Rotterdam.  

01.01.1970
Landelijk Dementie Plan / BKB

In opdracht van BKB maakten we een documentaire film en een boekje met interviews over dementie: Groningen aan de slag met dementie.

 

Hansje van Halem - Graphic Design verzorgde de vormgeving van het boekje. Fotografe Anoek Steketee maakte de portretten.

 

 

Het boekje met interviews, portretten en een DVD verscheen in het kader van het Landelijk Dementie Plan. De omslag en formaat verwijzen naar een ouderwets patroon, met een knipoog naar het psychedelisch effect. (Juni 2006) 

 

 

01.01.1970
Ik kan campagne / BKB

Voor de ikkan campagne (BKB) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte Prospektor een film. 

01.01.1970
Aegon / BKB

Prospektor maakte verschillende films voor Aegon, een grote bankverzekeringsgroep uit Nederland.

In 20010 maakte Prospektor een aantal films over o.a. pensioenen en financiële zekerheid voor een serie debatten.   

Stelling 1 

Stelling 2

Stelling 3 

Leader krantenkoppen

 

In 2008 maakte Prospektor een aantal leaders voor het evenement Het Nationaal Levensloopdebat.


 

01.01.1970
Studiefonds PLUS

Studiefonds PLUS geeft jongeren in moeilijke omstandigheden een nieuw perspectief. Het fonds is gericht op verbetering van het sociaal en maatschappelijk perspectief van mensen in een achterstandssituatie en richt zich in het bijzonder op jongeren die tussen wal en schip vallen bij het verkrijgen van studiefinanciering (van overheid, particuliere fondsen of bedrijf). Prospektor maakte voor Studiefonds PLUS een wervingsfilm.

 

 

01.01.1970
Talent 45+

November 2008 vond in Pakhuis de Zwijger de Conferentie Talent 45+ plaats. De conferentie richtte zich op uitvoerders van bemiddeling en reïntegratie-activiteiten binnen gemeenten, CWI en UWV. De Conferentie werd geopend met een door Prospektor gemaakte minidocumentaire waar uitvoerders van bemiddeling en reïntegratie-activiteiten binnen gemeenten, CWI en UWV én 45-plussers aan het woord kwamen.

01.01.1970
PvdA campagnespots

Voor de Amsterdamse PvdA produceerde Prospektor samen met videoclipregisseur Wouter Stoter drie campagnespotjes in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van februari 2006. In de spotjes staan lijsttrekker Lodewijk Asscher en tweede man Ahmed Aboutaleb centraal. Aan de hand van de campagnethema's Sterk, Veilig en Sociaal worden de twee afgebeeld in gesprek met drie Amsterdammers. De muziek die te horen is in de spotjes is van de geniale Amsterdamse band Alamo Racetrack. De PvdA won in februari 2006 spectaculair de verkiezingen in Amsterdam. Of dat iets met de spotjes te maken heeft, valt moeilijk te zeggen. Wij denken van wel natuurlijk. 

Sterk 

Veilig 

Sociaal 

01.01.1970
Platform Betatechniek / BKB

In opdracht van Platform Betatechniek & BKB maakt Prospektor de film 'Toekomst van techiek' over technisch onderwijs op VMBO-scholen. De in- en uitstroom van leerlingen Techniek is te klein. Het Platform Betatechniek wil hierin verbetering brengen.

 

In deze korte opdrachtfilm gaat Prospektor bij scholen langs om leraren en leerlingen te vragen wat er met het vak Techniek aan de hand is. Waarom kiezen leerlingen techniek, of waarom juist niet? Wat verwachten zij van de toekomst? Op het opgenomen geluid van vijlen, zagen, computers, lasapparaten, boren en tegelzetten wordt door Rimer Veeman een soundtrack bij de film gemaakt.

 

01.01.1970
Noord-Holland Biënnale 2008

In opdracht van Paradox verzorgde Prospektor het concept, de film, tekst en eindredactie van de mediacampagne voor de Noord-Holland Biënnale 2008

De Noord-Holland Biënnale toont elke twee jaar de actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst en vormgeving aan een breed publiek, op vijf verschillende tentoonstellingslocaties. Het overkoepelend thema van de Biënnale 2008 was NHverdwijnt; het veranderende Noord-Hollandse cultuurlandschap.  

01.01.1970
Science center Nemo

Science centre Nemo, het grootste science centre van Nederland, is een van de vaste klanten van Prospektor. We werkten mee aan de publicaties van de Young Shell Technical Award 2007 en 2008, doen regelmatig de tekstredactie van jaarpublicaties en maakten de website TravelkidsIn 2010 verzorgde Prospektor de eindpublicatie van Delta, een langlopend educatieproject over de ruimtevaart.  

 

 

 

01.01.1970
IMC Weekendschool

Doe je ding maar!

Voor het IMC Weekendschool alumniprogramma verzorgde Prospektor samen met documentairemaakster Ilja Beudel en de andere cursisten van de IDFA Documentaireworkshop 2005 een documentairecursus. Met 8 cursisten uit Amsterdam-Zuidoost werden korte films gemaakt over hun dromen. Prospektor maakte samen met Ashley en Aburrahman Doe je ding maar!, een korte film over Panna. De films werden op 20 mei 2006 vertoond in het Stedelijk Museum CS.

01.01.1970
Llowgenda / BKB

Campagnebureau BKB organiseert sinds 2010 Llowgenda, het politieke programma van Lowlands waarin uiteenlopende sprekers aan het woord komen. In 2014 werd ook het programma Under The Influence georganiseerd, waar journalist Leon Verdonschot muzikanten interviewt over hun muzikale invloeden. 

Prospektor verzorgde de registratie bij wijze van vriendendienst in ruil voor drie dagen festivalpret.  

 

01.01.1970
IKV/Paxchristi

IKV PaxChristi is de grootste vredesbeweging van Nederland. In 2007 maakte Prospektor voor het Planet Peace festival op de Dag van de Vrede (21 september) een promotiefilm en een drietal films die tijdens het debat werden vertoond. In 2008 vond De Nacht van de Vrede, het event voor de Internationale Dag van de Vrede, plaats. Tomas Kaan maakte daarvoor de promotiefilm Gezocht: nieuwe generatie vredestichters, met in de hoofdrol voormalig minister en IKV-voorzitter Jan Pronk.

 

Een jaar later maakte Tomas (inmiddels met eigen bedrijf) een zelfde soort film.

 

01.01.1970
Diamond Matters

In opdracht van NiZA (Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika) maakte Prospektor een slideshow van de fotoreportage Diamond Matters van fotograaf Kadir van Lohuizen. Bloeddiamanten hebben oorlogen aangewakkerd in Afrikaanse landen als Angola, de Democratische Republiek Congo en Sierra Leone. Deze oorlogen hebben geleid tot de dood van naar schatting 3,7 miljoen mensen - vele miljoenen meer hebben moeten vluchten. Met de campagne 'Fatal Transactions' brengt NiZA de schending van de mensenrechten in de grondstoffenindustrie aan de orde. De film was te zien op de campagnewebsites en op het Rembrandtplein in Amsterdam.

 

01.01.1970
Akkoord van Schokland / BKB

Op 30 juni 2007 vond het Akkoord van Schokland plaats. Een eendaags evenement georganiseerd door het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Het Akkoord van Schokland vroeg aandacht voor de stand van zaken met betrekking tot de millenniumdoelen. Deze doelen zijn in 2000 door de Nederlandse regering vastgesteld om te behalen in 2015. Prospektor maakte het verslag van de dag vol debatten, muziek en speeches.  

01.01.1970
Yes we care

Juni 2009. De langdurige zorg is volop in beweging. Nederland vergrijst en er zijn straks niet genoeg arbeidskrachten om in de groeiende zorgvraag te voorzien. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Is de sector daar klaar voor? Ruim 1000 zorgprofessionals namen deel aan het congres Yes We Care, het startschot van een meerjarig stimuleringsprogramma voor de langdurige zorg.

BKB organiseerde het congres in opdracht van het Ministerie van VWS. BKB beheert ook de website langdurigezorg.nl, waarop zorgprofessionals met elkaar in discussie gaan. 

Prospektor maakte een film waarin vooraf opgenomen interviews met staatssecretaris Jet Bussemaker, zorgprofessionals en mensen die zorg nodig hebben, worden afgewisseld met impressies van de dag zelf. De film werd op de dag ter plekke afgemonteerd en getoond. 

01.01.1970
Sign of the times

In opdracht van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (Maatschappij en gedragswetenschappen, NWO/MaGW) organiseert BKB een publieksfestival met als thema 'jongeren en de samenleving'.

Zijn jongeren van tegenwoordig geboren ondernemers? Zijn MSN, chatboxen en andere internet communities de sportkantines, clubhuizen of jongerencentra van de 21ste eeuw? Is de jeugd aan het radicaliseren? Komen de nieuwe trends uit Azie? Hoe staat het met de eetgewoontes van jongeren? Wie doorgrondt het fenomeen loverboy?

Het festival kende een gevarieerd programma met levendige debatten, prikkelende voordrachten, opzienbarende films, onverwachte experimenten, geanimeerde kringgesprekken en blind dates met wetenschappers. 

Prospektor verzorgde de verslaglegging. 

 

01.01.1970
BKB / Melkweg

Op 4 november 2008 vond in de Melkweg President's Night, een evenement rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen, plaats. Er waren debatten, films, muziek, hamburgers en bier, Pauw & Witteman en Radio 3FM zonden live uit. Aan de hand van fragmenten uit de Amerikaanse en internationale media maakte Prospektor een vijftal introductiefilms voor bij de debatten rond de thema's Drill Baby Drill, The American Perspective, Gender&Race, de Ultieme Voorbeschouwing, Leven na Bush en It's the economy Stupid. President's Night was een initiatief de Melkweg, de Stadsschouwburg en BKB.